تبسم دانایی
قالب وبلاگ

جشن

پرسش:

نظر امام خمینی(ره) در مورد رقص و موسیقی را بیان فرمایید؟

پاسخ:

به نظر معظمله تنها رقص زن برای همسرش بدون حضور دیگران جایز است. موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانعی ندارد. (استفتائات جدید امام خمینی (ره)، ج2، س25 و س35)

پرسش:

آیا حرکت های ورزشی و نرمشی شامل رقص می شوند؟

پاسخ:

حرکات معمول ورزشی رقص محسوب نمی شود. (جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی ، ج1، ص634)

پرسش:

رقص در میان جمع محرم ها چه حکمی دارد؟

پاسخ:

مشهور فقها، رقص زن را فقط برای شوهرش جایز می دانند بنابراین در جایی که دیگران هستند رقص جایز نیست و نیز رقص زنان در مجالس زنانه و رقص مردان در مجالس مردانه جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج2، س35 ـ استفتائات آیت الله مکارم ، ج1، س534)

پرسش:

کف زدن در جشن های مذهبی برای مولودی، عروسی ها، تشویق و خوشحالی چه حکمی دارد؟

پاسخ:

به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. (اجوبه الاستفتائات ، ج2، ص 95 و چاپ وزیری، س1182)

پرسش:

دادن مبلغی به عنوان شاباش که در جشن های عروسی به عروس یا داماد داده می شود چه حکمی دارد؟

پاسخ:

دادن هدیه به عروس اشکال ندارد اما اگر دادن وجه مذکور در مقابل رقصیدن عروس یا داماد باشد که اگر رقص نباشد به او نمی دهند، و به نظر مرجع تقلیدِ عروس یا داماد یا دهنده وجه، رقص او جایز نباشد دادن وجه مذکور اشکال دارد.

پرسش:

خواندن مدح برای ائمه اگر با سبک موسیقی های غربی و طرب انگیز ایرانی و خارجی باشد و ما را به یاد آن موسیقی بیاندازد چه حکمی دارد؟

پاسخ:

غنا حرام است و اگر مدح ائمه یا مرثیه و آیات قرآن را هم با سبک غنایی بخوانند جایز نیست. (ترجمه اجوبه الاستفتائات رهبری چاپ وزیری س 1151)

پرسش:

اگر در جشنهای زنانه خانمی مولودی بخواند و جمعیت هم با ایشان هم خوانی کنند و این صدا به گوش نامحرم برسد چه حکمی دارد؟

پاسخ:

با فرض اینکه موجب مفسده است جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه مراجع، ج 1 ، ص 69)

پرسش:

اگر شخصی در جشن های عروسی آوازه خوانی می کند می تواند در مساجد اذان بگوید یا مداحی کند؟

پاسخ:

سزاوار است مؤذن مسجد شخص ظاهرالصلاحی باشد که علناً مرتکب معصیت نمی شود. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج 1 س 9412)

پرسش:

امروزه در جشن ها و یا مراسم خاص اداره ها یا همایش ها خواننده و نوازنده می آورند آیا دیدن و شنیدن این مراسم یا کاست هایی که در بازار است و دارای مجوز است اشکال دارد؟ (مقلد آیت الله مکارم شیرازی)

پاسخ:

گوش کردن به هر آهنگی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است بنابراین گوش کردن به مراسم مذکور و نوارهای موسیقی اگر به نحو لهوی باشد حرام است و فرقی نمی کند که از اداره ارشاد مجوز داشته باشد یا نداشته باشد. (استفتائات جدید آیت الله مکارم ج 1 س 533)

پرسش:

تزیین مساجد در جشن ها تا چه حد مورد تأیید است؟

پاسخ:

تزیین مساجد در مناسبت های مذهبی اشکال ندارد اما باید به نحوی عمل گردد که اسراف محسوب نشود. (استفتائات جدید آیت الله مکارم ج 1 س 177)

پرسش:

کف زدن در جشن ولادت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ چه حکمی دارد؟ (مقلد آیت الله بهجت)

پاسخ:

احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهل بیت نیست و اگر به حد لهو برسد یا هتک معصوم یا مکان (مسجد و حسینیه) باشد جایز نیست. (ر.ک توضیح المسائل آیت الله بهجت، مسائل متفرقه س 30)

 

عزاداری

پرسش:

آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ جایز است یا نه؟

پاسخ:

اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (ر.ک استفتائات حضرت امام (ره)، ج3، ص583)

پرسش:

نظر علما درباره این گونه مداحی های جدید که مدتی است خیلی در بورس است چیست؟

پاسخ:

سؤال مبهم است اگر مقصود مداحی هایی است که در آن اشعار غیر مناسب با مقام بلند اهل بیت ـ علیهم السلام ـ یا کلمات کفرآمیز گفته می شود شرکت در آن مجالس و ترویج آن و گوش دادن به نوارهای آن حرام است و اگر مسئله دیگری مورد نظر است مرقوم فرمایید تا پاسخ داده شود. (برگرفته از کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع، ج3، ص32 ـ 36)

پرسش:

قمه زدن و آسیب رساندن به خود در عزاداری حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ چه حکمی دارد؟ (مقلد آیت الله مکارم)

پاسخ:

عزاداری خامس آل عبا ـ علیهم السلام ـ از افضل قربات و مایه بیداری مسلمین است ولی از کارهایی که موجب وهن مذهب می شود و بهانه به دست مخالفان می دهد باید اجتناب نمود. (ر.ک استفتائات جدید، ج1، س1646)

پرسش:

آیا دلیل عقلی و نقلی در مورد سینه زدن و مشکی پوشیدن در عزای ائمه ـ علیهم السلام ـ وجود دارد؟

پاسخ:

مشکی پوشیدن و سینه زدن هر دو از شعائر عزاداری است و عزاداری بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ مورد تأیید روایات فراوان است و از بزرگترین شعائر اسلامی است که طبق آیه شریفه 32 سوره حج ،تعظیم این شعائر لازم است.

پرسش:

متأسفانه بعضی از مواقع دیده می شود در بعضی از هیئتهای عزاداری فلوت زده می شود یا از آهنگهای غربی استفاده می شود و این به جهت جذاب بودن آن و ایجاد ریتم منظم جهت سینه زدن یا زنجیر زدن است؟ آیا نواختن این گونه آهنگ ها جایز است؟

پاسخ:

باید افراد مذکور را نهی از منکر نمود البته چون ممکن است گفتن یک شخص اثر نداشته باشد اگر از طریق علمای شهر و یا امام جمعه اقدام شود اثر بیشتری خواهد داشت و استفاده از آلات مخصوص به لهو در همه جا حرام است و در مراسم عزاداری گناهش بیشتر است. (ر.ک استفتائات جدید امام (ره)، ج3، ص583 عزاداری)

پرسش:

در مراسم عزاداری شبها و روزهای محرم در شهر ما مداحی به سبک موسیقی های غربی به همراه گروه موزیک انجام می گیرد، این امر چه حکمی دارد؟

پاسخ:

مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ که افضل قربات است باید بنحو صحیح و مطابق موازین شرعی انجام گیرد و استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود تا همگان بتوانند از برکات آن بهره مند گردند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری، س1448 و 1449)

پرسش:

سینه زدن اگر موجب سرخ شدن، کبود شدن و خونریزی شود چه حکمی دارد؟

پاسخ:

مادام که ضرر قابل توجه نداشته باشد اشکال ندارد. (برگرفته از استفتائات جدید امام (ره)، ج3، ص580، س34)

پرسش:

خواندن شعرهایی همچون این شعر در عزاداریها و مولودی ها چه حکمی دارد؟ منم سگ حسین، تویی ارباب حسین، و بعد صدای سگ درآوردن.

پاسخ:

از هر کلام و کاری که موجب وهن مذهب است باید اجتناب شود و اشعاری خوانده شود که حاوی مطالب صحیح در مقام بلند ائمه و یا مصائب آنها و نیز زنده کننده اهداف آنها باشد. (ر.ک استفتائات امام (ره)، ج3، ص579 عزاداری)

پرسش:

آیا مراسم شبیه خوانی در ایام محرم جایز است؟ و آیا جایز است که افرادی به نقش زنان شبیه خوانی کنند؟ (مقلد آیت الله مکارم)

پاسخ:

شبیه خوانی اگر با دروغ و آلات لهو توأم نباشد و موجب توهین به مقام شامخ حضرت حسین بن علی ـ علیه السلام ـ یا سایر شهدا نشود اشکالی ندارد و احتیاط آن است که مردان لباس زنان را نپوشند. (استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج1، س572)

پرسش:

در مراسم شبیه خوانی افرادی به نقش حضرت ابوالفضل ـ علیه السلام ـ و علی اکبر ـ علیه السّلام ـ شبیه خوانی می کنند آیا نذرهایی که مردم به آنها می دهند متعلق به این افراد است یا خیر؟ در غیر این صورت باید در چه مواردی مصرف شود؟

پاسخ:

این امر بستگی به خود افرادی دارد که نذر می کنند اگر نذر خود اشخاص کرده اند به آنها می رسد و اگر نذر را برای کل مراسم می دهند در همه موارد عزاداری می توانند مصرف نمایند. (ر.ک استفتائات امام (ره)، ج2، ص467، س29)

پرسش:

آیا شارع مقدس اجازه داده در عزای اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به صورت زد و خدشه به آن وارد کرد؟ و اگر چنانچه مطلبی در ادامه راه این جوانان مفید می دانید بفرمایید؟

پاسخ:

زدن به سر و صورت و کارهایی که به طور معمول شخص عزادار انجام می دهد مادام که ضرر معتدّ به نداشته باشد اشکال ندارد و جوانان عزیز ضمن شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ باید سعی کنند اولاً قصد قربت خود را حفظ و با یادگیری تاریخ عاشورا و تحلیل صحیح نهضت کربلا درس فداکاری، آزادگی و مردانگی شجاعت و غیرت دینی را بیاموزند و امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یکی از درس های قیام کربلا سرلوحه عمل خود قرار دهند و با شناسایی جوانان متدین و مذهبی که در این مراسم شرکت می کنند صفوف خود را فشرده تر سازند و نسبت به افرادی که کمتر در مجالس مذهبی شرکت می کنند و به برکت قیام کربلا موفق به شرکت در مجالس امام حسین ـ علیه السّلام ـ می شوند کمال احترام را قائل شوند و با اخلاق پسندیده و برخورد گرم و متین توطئه دشمنان را در جدایی ملت از مراسم مذهبی نقش بر آب سازند. نکته مهمی که در خاتمه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که شرکت در مجالس عاشورا نباید موجب کمرنگ شدن واجبات از جمله نماز خصوصاً در اول وقت گردد و نیز صدای بلندگوی مجالس نباید موجب مزاحمت برای همسایگان گردد. (ر.ک استفتائات امام (ره)، ج3، س33، ص580)

پرسش:

آیا سینه زدن با بدن عریان جایز است؟

پاسخ:

اگر در معرض دید نامحرم باشد و یا خوف مفسده وجود داشته باشد در این صورت نباید با بدن برهنه سینه بزنند. (کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید، ج4، ص203)

پرسش:

آیا در سینه زدن پریدن به بالا و پایین که هم اکنون مرسوم شده است جایز است؟

پاسخ:

بالا و پایین پریدن در سینه زدن حرام نیست ولی بهتر است از روشهای معقول و مناسب با این مجالس استفاده گردد که بهانه به دست مخالفین داده نشود. (کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع، ج3، ص36 و 37)

 

تحقیق و گزینش : غلام سخی علیزاده

منبع:

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات

(نرم افزار پاسخ)

وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه

[ ] [ ] [ مدیر ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک های مفید
پيوندهای روزانه

موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
لینک های مفید
امکانات وب


ایران رمان