زیر باران پربرکت کلام عالم آل محمد علیه السلام

ویژگی مسلمان

عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ کَانَ مُسْلِماً فَلَا یَمْکُرُ وَ لَا یَخْدَعُ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَبْرَئِیلَ ع یَقُولُ إِنَّ الْمَکْرَ وَ الْخَدِیعَةَ فِی النَّارِ ثُمَّ قَالَ ع لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً وَ لَیْسَ مِنَّا مَنْ خَانَ مُسْلِماً ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ جَبْرَئِیلَ الرُّوحَ الْأَمِینَ نَزَلَ عَلَیَّ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ عَلَیْکَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَإِنَّهُ یَذْهَبُ بِخَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ أَلَا وَ إِنَّ أَشْبَهَکُمْ بِی أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً

علىّ بن موسى الرّضا علیهما السّلام از آبائش از على علیهم السّلام نقل کرده   که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: هر کس مسلمانست نباید مکر و حیله بکار برد، زیرا من از جبرئیل علیه السّلام شنیدم که مى گفت: مکر و خدعه (نیرنگ) در آتش است، سپس آن حضرت فرمود: از ما نیست کسى که با مسلمان ، رندى و نادرستى کند، و از ما نیست کسى که با مسلمانى خیانت ورزد، آنگاه فرمود : جبرئیل روح الأمین از جانب حقّ تعالى بر من نازل شد و گفت: یا محمّد! بر تو باد به نیک خلقى، زیرا آن خیر دنیا و آخرت را بهمراه دارد، و بدانید که بدون شکّ شبیه ترین شما به من نیکوترین شما است از جهت اخلاق. عیون أخبار الرضا ع

نتیجه تفاوت در سلام

 عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ مَنْ لَقِیَ فَقِیراً مُسْلِماً فَسَلَّمَ عَلَیْهِ خِلَافَ سَلَامِهِ عَلَى الْأَغْنِیَاءِ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ هُوَ عَلَیْهِ غَضْبَان.

علىّ بن موسى الرّضا علیهما السّلام فرمود: هر کس به مسلمان فقیرى سلام کند بر خلاف آن نحو که بر ثروتمندان سلام می کند، خداوند را در قیامت ملاقات کند در حالى که بر او خشم گرفته است. عیون أخبار الرضا

هدایت را در قرآن بیابید

الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا ع یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِی الْقُرْآنِ فَقَالَ کَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوهُ وَ لَا تَطْلُبُوا الْهُدَى فِی غَیْرِهِ فَتَضِلُّوا.

از ریان بن صلت است که گفت بحضرت رضا (ع) عرض کردم یا ابن رسول الله نسبت به قرآن چه میفرمائى؟

حضرت  فرمود: قرآن کلام خدا است از آن نگذرید و هدایت را در غیر آن طلب نکنید که گمراه خواهید شد.

تحف العقول عن آل الرسول ص، ص: 422

عبادت در چیست ؟

قَالَ ع‏  لَیْسَتِ الْعِبَادَةُ کَثْرَةَ الصِّیَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فِی أَمْرِ اللَّه

امام رضا علیه السّلام فرمود: عبادت، روزه داشتن و نمازگزارى بسیار نیست، بلکه به راستى، عبادت اندیشیدن بسیار در امر خداوند است. تحف العقول

توسعه بر خانواده

وَ قَالَ ع‏  :صَاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ أَنْ یُوَسِّعَ عَلَى عِیَالِه

امام رضا ع فرمود : فرد برخوردار از نعمت باید در زندگى عائله‏اش گشایش دهد. تحف العقول

عمل بالاتر از جهاد

وَ قَالَ ع‏   إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ

امام رضا : به راستى آن کس که روزى بیشترى را بجوید تا خانواده و نانخورش را تأمین کند پاداشش از جهادگر در راه خدا بزرگتر است.     تحف العقول

حقیقت ایمان کامل

وَ قَالَ ع‏  :لَا یَسْتَکْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الْإِیمَانِ حَتَّى تَکُونَ فِیهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعِیشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَایَا.

امام رضا ع : بنده تا سه ویژگى را دارا نباشد حقیقت ایمان را کامل درنیابد. عمیق نگرى در دین و نیک اندازه‏گیرى مخارج زندگى و شکیب بر بلاها و ناگوارى‏ها. مرجع: حوزه نیوز

/ 0 نظر / 6 بازدید